Twee dagen Eurodisney (Frankrijk)

Greta vertelt: Woensdag 4 en donderdag 5 december onze 2 daagse uitstap. We gingen naar Euro-Disney in Parijs. We vertrokken om 8 uur en hadden file in Rijsel van 1 uur 30 voor 15 km afstand. Dan ging het gelukkig vlotter en arriveerden om ongeveer 13u30 aan ons hotel waar we inschreven en dan onmiddellijk vertrokken met de bus naar het park (de chauffeur was zeer vriendelijk en behulpzaam). Het was gewoon adembenemend en alles in kerstsfeer. Het weer viel ook mee, het was fris maar niet echt koud. Wat ons opviel was dat aan elke attractie de rolstoelgebruikers mochten binnenrijden aan de uitgang. Maar dan kwam de kat op de koord, er werd een kaart gevraagd waarop het bewijs stond dat ik gehandicapt was!!! Dit klinkt absurd maar dit is om misbruik tegen te gaan. We moesten deze kaart gaan halen naar de City Hall en daar vroegen ze ook of ik een bewijs had, ze stelden voor de parkeerkaart maar die lag in de auto. Gelukkig kwam het bij mij op dat ik nog een bewijs had dat ik een implantaat had en ik kreeg de kaart en we konden eraan beginnen.
De eerste attractie was op een treintje een ritje met de belevenissen van Peter Pan, het was mooi maar beetje kort.
Het mooiste was “It's a small World” Een mooie boottocht met bewegende poppen met mooie muziek en…….. één boot voor iemand die kon blijven zitten in de rolstoel wat voor mij belangrijk was vooral omdat ik een hoofdsteun nodig heb. Ik voelde me kind en volwassene, zo goed voelde ik mij! Nadien hadden we nood aan een warme chocomelk want het begon fris te worden. Dan was er Disney parade en ook daar hadden we voorrang. Na de parade verwenden we onze magen en het smaakte heerlijk.
Intussen was het donker en was het tijd om het spektakel aan het kasteel te zien met een spetterend vuurwerk als afsluiting. Moe maar zeer tevreden reden we met de bus naar ons hotel Santa Fe.
Het was een mooi hotel en vooral toegankelijk. Ook de kamer was volledig toegankelijk. Er was een kamer aangevraagd die aangepast was en we kregen 2 kamers met verbindingsdeur. Ook de badkamer was volledig aangepast. Van slapen kwam er bij mij niet veel, want ik beleefde alles opnieuw maar was toch blij dat ik kon liggen.
’s Morgens was het ontbijt vanaf 7 uur en we waren daar rond 7.30u, we dachten dat we bij de eersten zouden zijn maar dat dachten er waarschijnlijk velen.
Nadat we de auto terug geladen hadden vertrokken we weer naar het park waar we eerst een wandeling maakten en konden we wat geschenkwinkeltjes binnen wandelen. Beiden hadden we zin om terug op de bootjes te zitten tot 2x maal toe. Onze wandeling leidde door het wilde westen en er was een attractie “Big Thunder Mountain” die Katelijn mij aanraadde om te proberen. Ik zei “als jij durft durf ik ook” en zo geraakten we op een treintje die heel snel reed, in het donker, tussen de rotsen, dan weer onder de blote hemel, op de rotsen en in alle bochten.
Eerst dacht Katelijn dat ik weende van schrik, het was donker, maar toen ze zag dat het lachen was, was ze gerust. Een beetje bekomen van onze rit was aan te raden! In de namiddag was er nog een Christmasparade die schitterend was.
Er stond nog iets op onze planning: een rit met het treintje rondom het park maar dat viel een beetje tegen, we zagen niet veel. Nog juist tijd om koffie met een taartje. Dan begaven we ons naar de bus die ons terug naar het hotel bracht waar de auto ons stond op te wachten. Rond 21 uur werd ik thuis gebracht door een zeer rijvaardige chauffeur/assistente. Het was een zeer aangename en ontspannende 2-daagse. Ik was helemaal ontstrest.
Daarom kan ik Katelijn niet genoeg bedanken dat ze me die reis aanbood. Ook het reisbureau die het ons aangeboden heeft.
En er is geen enkele drempel om rolstoelgebruikers dit te ontzeggen of te overwegen! Het ganse park is toegankelijk alsook de toiletten.

Hoe goed vond je dit reisverslag?: