Natuur & cultuur in het zonnige Schotland

Abbotsford met stukje tuin badend in de zon.

Geschreven door Karmen - Schotland 26 mei - 5 juni 2018
Met onze groep van VeBeS gingen we weer op pad voor een nieuwe cultureel toeristische rondreis. Dit jaar gingen we naar het stralende Schotland. Jawel stralend, we hebben geen druppel regen gezien. Onze groep bestond uit 42 mensen, de helft blinde en slechtziende reizigers en de helft goedziende toeristen. Het was een gezellige tijd met een afwisselend programma en veel plezier!

Dag 1: Gent - IJmuiden

Vanuit alle hoeken van Vlaanderen kwamen we samen in station Gent Dampoort en station Antwerpen Berchem waar onze bus ons kwam ophalen.
We reden naar IJmuiden waar we inscheepten in de Princess, de boot waarop we die nacht sliepen. De volgende morgen meerden we aan in New Castle, vanwaar we onze reis naar Schotland konden verderzetten.

Dag 2: New Castle - Edinburgh

Eenmaal terug op het vaste land, zetten we koers naar Schotland. We stopten even aan de grens bij een natuurpark en na onze lunch in Melrose, waren we klaar voor ons eerste bezoek van de reis. We bezochten het mooie huis met tuin van Sir Walter Scott. In het onthaalgebouwtje van Abbotsford staat een maquette van het huis, zo hadden we een goed beeld van het gebouw. We splitsten ons op in 2 groepen: de ene bezochten eerst het mooie landhuis en de anderen konden heerlijk wandelen in de tuin en daarna omgekeerd. Door het prachtige weer was dit heerlijk vertoeven.
Na ons bezoek reden we verder naar de hoofdstad Edinburgh. We hadden juist nog tijd voor een korte stadsrondrit en daarna gingen we naar ons eerste hotel op 26 km van de hoofdstad.

Dag 3: Edinburgh

Na een stevig Brits ontbijt gingen we naar Edinburgh Castle. Dit kasteel is over de hele stad zichtbaar, doordat het op een vulkanische rots ligt. We namen rustig de tijd om de verschillende gezichten van het kasteel te bewonderen. Eerst verkenden we de gevangenis, daar kan je hangmatten en kleren van de wachters voelen, zien waar de wachters domino speelden en een cel binnengaan. Langs de zijkant gingen we binnen bij de kroonjuwelen, daar kan je de kronen en scepter voelen in maquettevorm. Er stond ook brailleuitleg bij, maar dit was in Brits kortschrift, dus niet volledig verstaanbaar. Je kon ook nog enkele kamers en de ridderzaal bezoeken. Om 13u verzamelden we ons op het binnenplein, want toen werd de one o'clock gun afgevuurd.
Na onze lunch in het centrum van Edinburgh, maakte we een wandeling door het oude centrum. Vlakbij de National Gallery of Scotland staat op straat een hele voelmaquette van de binnenstad van Edinburgh. De grote straten en de heuvel met het kasteel zijn goed herkenbaar. We bezochten daarna de kathedraal met vooral de Distelkapel. Daar kregen we uitleg van een slechtziende gids over de orde van de distel en mochten we al het houtsnijwerk voelen. Hij had ook kleine figuurtjes mee die in werkelijkheid te hoog hingen in de kapel.
Langs de Royal Mile en het station kwamen we dan in de nieuwe stad, waar we nog heel even vrij konden wandelen. Daarna terug naar ons hotel.

Dag 4: Edinburgh

Deze mistige morgen brachten we een bezoek aan het jacht van the Queen, the Royal Yacht Britannia. Dit jacht mochten we op eigen tempo met de audiogids bezoeken. Reken toch zeker 2 uur als je dit op je gemak wil doen. Het was een makkelijk bedienbare audiogids met knoppen. Deze gaf juist genoeg uitleg, niet te veel en niet te weinig.
Het viel me ook op dat je nergens trappen moest doen als dat niet zou gaan. Om van dek te wisselen ging je altijd terug naar het aanpalende gebouw en kon je de lift nemen. Het bezoek lijkt me dus volledig rolstoeltoegankelijk en er is een aangepast toilet op het schip zelf.
Ik vond dit een prachtig bezoek. De koninklijke vertrekken zijn mooi om te mogen zien en anderzijds zie je hoe de bemanning dan weer totaal geen privacy heeft en volledig in dienst staat van hare majesteit. Je krijgt via de audiogids een goed beeld van het reilen en zeilen aan boord.
De lunch namen we terug in het centrum van de hoofdstad. Daarna nog wat vrije tijd. Even tijd om de sfeer van de stad op te snuiven, souveniertjes te zoeken en een wandeling in Princess Street Gardens te maken, een groot park waar de trein doorheen rijdt. Op onze tocht in de oude stad kwamen we onder andere doedelzakspelers tegen en de typische taxi's.
Onze dag was nog niet ten einde. Er stond nog een bezoek aan Rosslyn Chapel op de planning. Deze kapel heeft vooral veel naam gekregen door de Davinci Code. Naast dit boek heeft de kapel ook wel nog vele andere boeiende histories. Daarna voor de laatste nacht naar ons eerste hotel.

Dag 5: Edinburgh - Pitlochry - Aviemore

We zetten onze tocht verder door Schotland. In Pitlochry wandelen we langs een zalmtrap. Sommige zienden zagen soms eens eentje opspringen.
We gingen verder langs een grote hangbrug naar het kleine centrum van het dorp. Na de lunch en een gezellig terrasje reden we verder tot een schapenboerderij. Daar kregen we een demonstratie van hoe de schapen gedreven worden door de slimme border collies. Heel spectaculair om te zien. Je mocht er ook puppy's in je armen nemen, lammetjes de fles geven en een schaap helpen scheren. Daarna koers naar ons tweede hotel, in Aviemore.

Dag 6: Aviemore

Deze morgen is het tijd voor whisky! We bezochten er de Dalwhinnie whisky distillery. We kregen een hele interessante rondleiding doorheen het brouwproces. Halfweg stond een kleine maquette met alle vaten langs waar de whisky zijn weg aflegt tot het eindproduct. Op het einde mogen we natuurlijk ook eens 2 soorten proeven. We krijgen ons glaasje mee als souvenier.
De rest van de dag was vrij in te vullen. Met een 12-tal mensen namen we de stoomtrein vanaf het station van Aviemore voor een leuke treintocht van anderhalf uur. The Strathspey Railway voert je mee door de Highlands. Dit was een hele fijne treinrit in oude stijl. En ja hoor... Nog niet halfweg de rit hadden we de bar aan boord al gevonden! Achteraf ben ik ook even in de locomotief geweest.
Spectaculair met die hete haard voor je om de kolen in de leggen. Na deze gezellige namiddag sliepen we een laatste nacht in Aviemore.

Dag 7: Aviemore - Loch Ness - Glen Coe - Loch Rannoch

Vandaag gingen we eens goeiendag zeggen aan Nessie. Voor we aan Fort Augustus waren, maakten we eerst nog een kleine wandeling door een bos, langs een waterval. Eenmaal aan Fort Augustus maakten we een korte wandeling langs alle sluizen die daar elkaar opvolgen. En dan was het tijd voor een ontspannende boottocht op Loch Ness. Nessie zelf was niet thuis, maar het was heerlijk weer om te gaan varen.
Na de lunch reden we langs Fort William en doorheen de Glen Coe vallei. Een prachtig stukje natuur. Daarna verder naar ons wat afgelegen hotel midden in de natuur.

Dag 8: Loch Rannoch - Stirling - Fallkirk

In ons hotel aan Loch Rannoch bleven we maar 1 nacht. In de voormiddag reden we tot Stirling. Onderweg maakten we een fotostop aan Queens View. Na de lunch bezochten we Stirling Castle. Heel mooi kasteel. Het leuke extraatje is dat er in bepaalde ruimtes personages uit die tijd staan die uitleg geven over het leven in het kasteel. Naast deze living history kan je in de keuken, die nog volledig bewaard is, alles voelen. Daar staan beelden die de ambachten uitbeelden waar je bij kan. Er zou een maquette van het kasteel staan in de richting van de kazematten. Ik heb hem zelf niet gezien, maar medereizigers wisten me het te zeggen. Na dit leerrijke bezoek gingen we naar ons laatste hotel in Fallkirk.

Dag 9: Fallkirk, Glasgow, Fallkirk

Deze morgen gingen we naar de scheepslift van Fallkirk. We maakten daar een unieke boottocht. In het Fallkirk Wheel wordt een niveauverschil van 16 m overbrugd voor de kanaalboten. Het wiel werkt met 2 bakken water, één boven en één beneden, die dan volgens het principe van een reuzenrad wisselen van plaats. Heel spectaculair om mee te maken. Net voor deze speciale boottocht stonden er 2 maquettes van de kelpies, die we konden voelen. Dit zijn 2 paardenkoppen, die gemaakt werden als ode voor de trekpaarden die vroeger de schepen moesten voort trekken.
Onze lunch namen we in Glasgow, waar we in de namiddag wat vrije tijd kregen om te shoppen. In het centrum van Glasgow vonden enkele medereizigers ook ergens een voelmaquette van de stad.
Na Glasgow stopten we nog even aan het park, waar de echte kelpies staan. 's Morgens kon je ze nog omarmen, maar in het echt zijn ze reusachtig groot en indrukwekkend. Moet je echt gezien hebben!
Voor onze laatste nacht op het Schotse vaste land gingen we terug naar ons hotel in Fallkirk.

Dag 10: Fallkirk - Gretna Green - Hexham – New Castle

Vandaag moesten we terug naar de overzetboot. In de voormiddag stopten we even in Gretna Green, een plaatsje waar vaak getrouwd wordt. Onze lunch namen we in Hexham, een gezellig centrum met een mooi park.
Daarna verder tot New Castle waar we terug inscheepten voor een nachtje varen.

Dag 11: IJmuiden - Gent

Na het ontbijt op de boot, zetten we koers naar onze opstapplaatsen in Antwerpen en Gent. Het einde van een mooie reis met veel natuur en cultuur, fijne mensen, een goeie sfeer en prachtig weer!

Kelpie: reusachtige paardenkop

Hoe goed vond je dit reisverslag?: