Litouwen, Letland en Estland in 10 dagen

Vrijheidsbeeld in Riga.

Toeristische reis doorheen de Baltische Landen – 11-20 juni 2017

Geschreven door Karmen – Na het succes van Portugal vorig jaar, ging ik dit jaar voor de tweede keer mee met VeBeS op vakantie. Dit keer gingen we naar Litouwen, Letland en Estland.

Voor wie de hoofdsteden en landen juist wil onthouden: van zuid naar noord zijn de landen omgekeerd alfabetisch en hun respectievelijke hoofdsteden kan je onthouden van zuid naar noord met VRT: Vilnius, Riga, Tallinn.

Onze VeBeS-groep bestaat uit de helft blinde en slechtziende reizigers en de andere helft goedzienden. Zo gaan we met een dertigtal nieuwsgierige toeristen op vakantie. Je hoeft je nergens zorgen over te maken. Alle uitstappen, bijna alle maaltijden en alle logies en vervoer is geregeld. Enkel inschrijven en genieten!

Eerst en vooral hadden we een ongelooflijke gids. Kristi komt uit Estland en studeerde in Leiden (NL). Ze spreekt perfect Nederlands en heeft de hele reis voortreffelijk geleid. Voor Litouwen en Letland hadden we lokale gidsen die Engels spraken geregeld en Kristi vertaalde het voor ons in het Nederlands. In Estland deed ze dat natuurlijk rechtstreeks. Het Estisch is namelijk een heel andere taal dan Litouws en Lets.

Ook naast het programma bood ze ons vaak nog extra activiteiten aan zoals een concert of extra museumbezoek op een vrij moment. Ze had nog nooit een groep met blinden en slechtzienden gegidst, maar ze was er precies voor geboren. Zonder enige moeite vertelde ze, tussen de toeristische verhalen door, wat er allemaal te zien was. Ze kon heel goed gebouwen, beelden, voorwerpen en landschappen beschrijven. Net of we het zelf konden zien!

Wat meer over wat we allemaal gezien en gedaan hebben:

Dag 1 Brussel – Vilnius

De eerste dag vlogen we in de namiddag naar Vilnius. Dat is een kleine 2 uur vliegen. Eenmaal op Litouwse bodem ontmoetten we Kristi en konden we vertrekken naar ons eerste hotel. Tussen de buien door konden we na het diner toch nog droog een avondwandelingetje en terrasje doen in Vilnius. Daarbij viel me direct op dat je in deze stad heel vaak een helling hebt als er ergens een 3-tal of 5-tal trappen zijn.

Dag 2: Vilnius

Net buiten het centrum gingen we eerst naar de Sint-Petrus en Paulus kathedraal. Een paar figuren in de kerk waren nog net laag genoeg en konden we eens voelen. De hogere beelden werden door Kristi mooi omschreven. Daarna reden we met de bus langs het kathedraalplein in de stad zelf met een kerk waarvan de toren er los naast staat. (Ik zag dit plein de avond ervoor te voet.). Verder maakten we een wandeling door het oude centrum van Vilnius. We starten onze wandeling aan de oude stadspoort en passeren verschillende kerken (katholiek en soms Russisch-orthodox), het stadhuis, het parlement en de universiteit. In een van de kerken kregen we een privé-orgelconcert. Na de lunch gingen we met de bus naar Europe’s Park. Dit is een park met heel wat moderne beelden. De meeste kunstwerken kon je heel gemakkelijk aanraken. Dit vond ik wel een fijne kunstbeleving. Let wel: er zijn nog andere bezoekers in het park die wat lastig kunnen zijn, namelijk heel wat muggen.

Die avond en nacht verbleven we voor de tweede en laatste keer in ons hotel in Vilnius.

Dag 3: Vilnius – Trakai – Kaunas

We lieten de eerste hoofdstad achter ons. Ik vond persoonlijk dat Vilnius het minste van de drie hoofdsteden was, maar misschien heb ik er ook gewoon een verkeerd en minder beeld van omwille van het slechte weer. Gelukkig zal je later lezen dat we ook nog vele mooie zonnige dagen gehad hebben.

Op dag 3 reden we naar Trakai, waar we het kasteel bezochten. Trakai was voor Vilnius de hoofdstad van Litouwen. Het kasteel licht op een eilandje in het Galv-meer. Dit 14e eeuwse kasteel heeft een boeiende geschiedenis. Vanop het binnenplein kan je via houten trappen en looproutes alle ruimtes bereiken. In de ruimtes binnen is het eerder donker en alles staat in vitrines, maar door de goede omschrijving en verhalen vond ik het wel heel interessant.

Na dit bezoek reden we verder naar Kaunas en bezochten we een tactiele kunsttentoonstelling voor blinden. Dat was zeker niet de moeite om speciaal naartoe te gaan. De tentoonstelling was in een onaangename kelder/gang en ik vond er niet veel aan. Het was nochtans een mooi gebouw dat we binnenkwamen…

Hierna gingen we kort naar de binnenstad van Kaunas, wandelden we langs het stadhuis en bezochten we de kathedraal.

Vervolgens werden we nog in het openluchtmuseum verwacht voor een folklore dans en muziekvoorstelling. Het Rumsiskes Openluchtmuseum is veel groter dan dat wij Bokrijk kennen. Je mag er zelfs met je autocar door rijden. Hier en daar is er dan een dorpje of boerderij. Jammer dat we daar niet meer bezocht hebben. De kans is groot dat de 2 volgende reizen de kunsttentoonstelling niet doen en langer in het openluchtmuseum doorbrengen. Wij waren de eerste reis, dus is het soms ook nog wat ondervinden.

Overnachten deden we voor een nachtje in Kaunas.

Dag 4: Kaunas – Siauliai – Riga

Op dag 4 verlieten we Litouwen en lieten we ook de regen achter ons. Die dag kwam er alsmaar meer zon tevoorschijn.

Juist voor de grens bezochten we nog in Siauliai de Kruisenheuvel en leerden we verderop vanalles bij over geuren en parfum.

Die dag was het natuurlijk veel rijden per bus om ’s avonds in Riga Letland) aan te komen.

‘s Avonds gingen we met een paar al de eerste keer wat wandelen in een mooi parkje dichtbij de Opera. In dit park stonden er nog overblijfselen van de vroegere vesting.

Dag 5: Riga

Na het ontbijt gingen we naar de centrale markt van Riga. Deze is in en rond oude zeppelinloodsen. Fijn om de sfeer van het dagelijks leven op te snuiven. Vervolgens bewonderden we de skyline van Riga van aan de overkant van de rivier en bezochten we op het einde van de voormiddag een wijk in Riga met heel veel huizen in jugendstil. Ongelooflijk hoe ze daar de huizen versieren met allerlei figuurtjes. Kristi ging met ons een winkeltje binnen waar we verschillende van de figuurtjes eens konden voelen, maar ik had ook heel veel aan haar beschrijvingen van de gebouwen.

In de namiddag gingen we onder de gallerij van het stadhuis naar een winkel van traditionele kledij. Daar kregen we veel uitleg over de klederdracht en konden we verschilllende kledingsstukken aanraken.

In de tweede helft van de namiddag hadden we wat vrije tijd en was het tijd voor een zonnig terrasje bij zo’n 23 graden in het centrum van Riga.

’s Avonds gingen we met een groepje nog een wandeling doen in het oude centrum. Alle voorname gebouwen stonden toen in een prachtig avondzonnetje en waren zo mooi verlicht.

Dag 6: Riga – Sesava – Rundale – Riga

In de morgen reden we naar Sesava waar we uitleg kregen over het Letse houtsnijwerk. We voelden lepels, stoeltjes, mandjes, … en groter een saunahuisje, een grote schommel en nog veel meer, allemaal van hout.

Daarna reden we naar Rundale en bezochten we na de lunch het mooie paleis van Rundale. Dit is een klein soort Versailles met mooie tuinen. In het paleis kregen we uitleg over de verschillende ruimtes en erna gingen de meesten van de groep per treintje een bezoek brengen aan de tuinen. Het treintje is een goed idee als je een goed beeld wil krijgen van de tuinen en je hebt niet zoveel tijd. Als je meer tijd hebt is te voet waarschijnlijk ook fantastisch. Dit vond ik een heel fijn bezoek.

Dag 7: Riga

In de ochtend maakten we een stadswandeling langs alle Middeleeuwse gebouwen in de oude stad. We passeerden langs de Dom, de Sint-Petruskerk, het stadhuis met ernaast het huis van de Zwarthoofden, het parlement, de Zweedse poort, het vrijheidsbeeld, … Riga heeft een heel gezellig centrum!

Na de middag hadden we een halve dag vrije tijd en namen we met een kleiner groepje het toeristisch treintje doorheen Riga. In verschillende talen (geen NL) kan je uitleg krijgen via een oortje. Erna nog tijd voor souvenirtjes en een terrasje. Nog altijd hadden we prachtig weer.

Riga is een hele mooie stad met een oud centrum, heel veel parkjes, gezellige pleintjes, … Een aanrader, zelfs om apart te doen als citytrip.

Dag 8: Riga – Parnu – Tallinn

Vandaag hadden we weer 310 km voor de boeg om naar de hoofdstad van het derde Baltische land te rijden.

Onderweg stopten we aan de Estse kust in Parnu. Na en kort stukje langs het strand gingen we even door het hele gezellige centrum. Charmant kustplaatsje. Aan een poortgebouwtje stond een voelbare maquette van het stadje.

Nog voor Tallinn stapten we nog even van de bus aan een melkveeboerderij waar we kaas, kwark en drinkyoghurt konden proeven.

Daarna zetten we koers naar de derde hoofdstad, Tallinn. Omdat we nog een druk programma hadden en nog weinig tijd op de laatste volle dag, maakten we dag 8 al een korte wandeling langs vooral uitkijkpunten waar we de mooie stad met al z’n torens al eens konden bewonderen.

Dag 9: Tallinn – Lahemaa – Tallinn

We maakten te voet kennis met de mooie oude stad met zijn vestingsmuur, vele kerken en het raadhuis. Deze stad is compacter dan Riga, maar heel authentiek en dat heeft wel zijn charmes. Ik vond het heel fijn deze stad te ontdekken. In het voetpad zijn er wel heel vaak gootjes van aan het onderste van de regenpijp aan de huizen tot aan de stoeprand. Opletten dus op wieltjes. Dit kwamen we ook al in Riga tegen, maar in Tallinn viel het nog meer op.

Daarna gingen we naar het Lahemaa nationaal park. We maakten kennis met drie gezichten van het park. Eerst een vissersdorpje met leuke huisjes. We lunchten in een gezellig huisje met zo nog de echte aardenwerken borden, tassen, kannen. Precies een lunch terug in de tijd.

Daarna maakten we een wandeling rond een landhuis en als laatste maakten we een wandeling die startte in het bos en later over een houten pad over het moerras ging. Heel mooi en rustgevend. Er is een uitkijktoren met hellend vlak tot halverwege de toren. Je kon de hele wandeling zeker als rolstoeler doen tot aan de uitkijktoren. Er was aan het begin van het bos zelfs een prehistorisch aangepast toilet.

Die avond hadden we een afscheidsdiner in het centrum van Tallinn met live achtergrondmuziek.

Dag 10: Tallinn – Brussel

We hadden nog vrije tijd tot 3u. Dan moesten we naar de luchthaven.

Kristi stelde ons nog 4 musea voor waar ze mocht gidsen. Een groepje ging met haar naar het scheepvaartmuseum. Ik koos met andere reizigers om Tallinn nog wat te verkennen. In de voormiddag was jammer genoeg de regen terug en vluchtten we vooral in souvenirswinkeltjes en een cafeetje om bij een warme choco op te warmen. Tegen de middag werd het weer gelukkig alsmaar beter en konden we toch nog op een terrasje op het gezellige marktplein lunchen.

Na 10 fijne dagen vlogen we in een grote 2u naar het tropische België. Op 20 juni was het 16 graden in Tallinn en 32 in Brussel.

Het was een hele fijne kennismaking met de drie Baltische landen en ons Kristi natuurlijk!

Kathedraal in Vilnius met hellend vlak naast de enkele trapjes.

De Dom van Riga in de avondzon.

Zicht over Tallinn met verschillende torens.

Hoe goed vond je dit reisverslag?: