Te voet en per boot door Amsterdam (Nederland)

Amsterdam Centraal Station

Geschreven door Karmen - Door de wind, door de regen, dwars door alles heen, gingen een goedziende vriendin en ik een weekendje naar Amsterdam. Ondanks het weer maakte we er toch een heel fijn en gezellig weekend van. We gingen voor haar verjaardag zaterdag.

Eerst spoorden we van Brugge naar Antwerpen en daarna van Antwerpen naar Amsterdam. We hadden een hotel op wandelafstand van het station. Nadat we onze bagage daar afgezet hadden, zijn we de stad ingegaan. We hadden via www.reisroutes.be een stadswandeling afgeprint. Met deze wandeling passeerde je langs alle bezienswaardigheden van Amsterdam. Deze was opgesplitst in de hoogtepunten (6,3 km) en de musea (7 km), die laatste hebben we niet gedaan.

Het is wel een hele handige tool om een stad mee te verkennen. Er staat altijd duidelijk naar waar je moet verderwandelen en bij iedere bezienswaardigheid staat kort wat uitleg. Op de wandeling staat aangegeven dat ze rolstoeltoegankelijk is. Het zijn idd allemaal verharde wegen, maar ik merkte dat we toch veel stoepranden hadden waar niet altijd een helling was.

Als we zo’n 2/3 ver waren in de wandeling, hebben we iets kleins gegeten aan de Prinsengracht en hebben we ons toch maar aan de wachtrij voor het Anne Frank Huis gewaagd. Na 2 uur aanschuiven waren we eindelijk binnen. Het was €9 voor mij, mijn begeleider mocht kostenloos mee. Het Anne Frank Huis biedt een braillegids aan, waar alle uitleg instaat over alle ruimtes, de verhalen, citaten uit haar dagboek en soms ook wat in de vitrines lag. Ik vond dit wel superfijn dat ik dit allemaal zelf kon lezen. Heel handig boekje met ringetje samengebonden zodat je makkelijk de bladzijden kan overdraaien en het boekje compact blijft. In het achterhuis zijn er wel een paar enorm stijle trappen. Gelukkig moest je deze enkel omhoog en niet naar beneden, want dat zou heel moeilijk zijn. Er is wel een leuning. Ik vond het te doen, maar ik weet niet of iedere slechtziende hier zo over zou denken.

Alle toegankelijkheidsinfo over het Anne Frank Huis vind je ophttp://www.annefrank.org/nl/Museum/Praktische-informatie/Toegankelijkheid

Daarna hebben we nog de rest van de wandeling gedaan, ’s avonds lekker gegeten op de Damrak en zochten we ons bedje op.

Dag 2 was het nog altijd aan het regenen en was er ook een enorme wind bijgekomen. Het was echt niet aangenaam om buiten te zijn. We besloten dan maar om de hop on hop off boot te nemen om naar het Rijksmuseum te gaan. Dit was €19 per persoon voor 24 uur en dan kan je aan 7 haltes op en afstappen. Onderweg heb je op de verwarmde, overdekte boot audio uitleg over wat je allemaal passeert. Ook eens een fijne ervaring om Amsterdam vanop het water te verkennen. Je kan uitstappen net tegenover het Rijksmuseum.

Het rijksmuseum was €17,5 voor mij en gratis voor mijn begeleider. Er was een technische storing met de audiogidsen, maar je kan zelf een app gratis downloaden die hetzelfde is opgebouwd. Deze app kon ik jammer genoeg niet zelf bedienen met mijn voice over. Ik gaf mijn iPhone dus maar aan mijn vriendin. Er is een ruim aanbod aan verschillende routes doorheen het museum met verschillende thema’s en invalshoeken. Wij kozen voor de hoogtepuntentoer van ongeveer 90 minuten. Ik vond dit voor ons de juiste formule. Zonder deze houvast zouden we daar wat verloren gelopen zijn denk ik. Bij ieder schilderij / kunstwerk waar de gids je naartoe zond, krijg je audio uitleg.

Info over de toegankelijkheid van het Rijksmuseum: https://www.rijksmuseum.nl/nl/praktische-informatie/overige-faciliteiten

Na dit bezoek hebben we kort even het museumplein bezocht en namen we de boot terug naar het Centraal Station. Daarna nog wat genoten van een hapje en een drankje en we sloten het weekend heerlijk af met poffertjes!

Koninklijk Paleis op de Dam
Hoe goed vond je dit reisverslag?: