Fietsvakantie Drenthe (Nederland)

De pannenkoekenboot in Meppel met alle tandems ervoor geparkeerd.

Geschreven door Karmen – Eind juli vond voor de derde keer de Samana tandemfietsvakantie plaats in Nederland. Na Noord-Brabant en Zeeland was nu Drenthe aan de beurt. Het werd een hele gezellige, tropische week in een mooie fietsstreek.

Op maandag spoorden we uit alle windrichtingen naar Antwerpen om vanaf daar allemaal samen per trein naar Meppel te gaan. Door vele treinproblemen kwamen we met veel omwegen een uur later aan dan voorzien. Dan kon de vakantie echt beginnen. Onze tandems stonden te blinken aan het station, bagage in de camionette en hop de fiets op richting ons fantastische vakantiehuis in Havelte. Dit was zo’n 12 km.

Ons vakantiehuis De Marinushoeve lag aan de rand van een klein bungalowpark met zwembad. Het huis zelf is grotendeels rolstoeltoegankelijk en heeft één volledig aangepaste kamer met 4 hooglaagbedden en aangepaste badkamer. Alle andere 8 gelijkvloerse kamers voor 2 personen met badkamer lijken me mits hulp of mits je nog een paar stapjes kan doen ook goed te doen voor minder mobiele genieters. De kamers boven (nog 2 kamers voor 4 en 2 voor 5 à 6 mensen) zijn enkel via een trap bereikbaar. Verder is alles van het huis goed bereikbaar. Op het gelijkvloers heb je allemaal drempelloos: een ontspanningsruimte, bar en eetruimte, een keuken en terras. Beneden in de kelder is een spelruimte met pooltafel, tafeltennistafel en tafelvoetbal. Er is daar ook een privé-sauna voor de groep, maar doordat het buiten al een sauna was, hebben we hier niet van geprofiteerd. De kelder bereik je via een trap met traplift. In dit ruime huis kom je echt wel tot rust. En bij hete dagen is het zwembad op het vakantiedomein een welkome verfrissing.

Op onze fietsweek is het de bedoeling dat de blinde en slechtziende deelnemers vrij kiezen wat ze welke dag willen doen. Zo maken ze volledig zelf hun vakantie aan de hand van vrije dagen en vooraf gereserveerde activiteiten. Ook bij de vaste activiteiten is niemand verplicht om mee te doen. De goedziende voorrijders delen zich dan in aan de hand van hun voorkeur activiteit. Dit werd iedere avond kort besproken en verliep heel vlot.

Op dinsdag gingen er 8 tandems een fietstocht van 60 km doen en 3 tandems 30 km. We fietsten door bossen en heide. Het was met zo’n 30 graden nog de koelste dag dus iedereen profiteerde van een mooie fietsdag doorheen een natuurgebied. Picknicken in de natuur en een stop aan de bospub voor een terrasje mochten hierbij niet ontbreken.

Op woensdag fietsten we allemaal naar het toeristische en pittoreske Giethoorn op zo’n 15 km van ons huis. Met alle kanaaltjes, bruggetjes en wandelpaden heel gezellig. Met 2 grote fluisterboten gingen we het water op. Onze picknick die middag kon op een eilandje midden op het meer. Ondanks het vele toerisme, was er toch nog een sfeer van rust in het stadje en op het meer.

Op donderdag hadden we dafjes en een paardentram gereserveerd bij de Rand van Havelte. Doordat het die dag 38 graden was, mochten de paarden jammer genoeg niet uitrijden. De paardentram werd vervangen door een rit in een open legertruck. Ik reed mee met de dafjes. Dolle pret in die kleine autootjes van 50 jaar oud.

Op vrijdag gingen we met 4 tandemduo’s naar attractiepark Slagharen. De 7 andere tandems gingen naar het kleine gezellige stadje Steenwijk op 10 km van bij ons om te shoppen, een terrasje te doen en uiteraard een ijsje. Slagharen was iets te ver per fiets, daarom fietsten we naar station Hoogeveen op 21 km van bij ons en daar konden we een rechtstreekse bus nemen. Het park is heel vriendelijk voor mensen met een beperking. Aan de info krijg je zelfs zonder vertoon van een officiële kaart meteen een armbandje. Aan de attracties hebben we ze niet veel nodig gehad, want door de hitte waren er weinig bezoekers. Ze waren overal wel heel vriendelijk en bvb bij de kabelbaan hadden ze al meteen naar de andere kant van het park doorgebeld dat we eraan kwamen en hielpen ze om uit de stoeltjes te stappen. Het is een gezellig familiepark.

Op zaterdag gingen we allemaal naar Meppel op 12 km. Dit was de dichtstbijzijnde grotere stad. We lunchten heerlijk op de pannenkoekenboot die daar aangemeerd ligt. Zij gaven ons na de lunch de tip om een wandeling in Meppel te doen die ze uitgezet hadden met pijltjes op de grond. Zo kwamen we langs de molen waar het meel voor de pannenkoeken vandaan komt. Daar werden we zeer vrienelijk onthaald en kregen we spontaan een rondleiding en mochten we veel voelen. Een fijne verrassing op ons pad was dat.

Op zondag was er nog een laatste vrije dag: 3 tandems gingen nog eens naar Giethoorn, 3 naar het kleine plaatsje Ruinen, 2 naar Hoogeveen en de rest koos voor een dagje fietsen in het bos. De laatsten ruilden hun fiets zelfs even in voor een railbike. Voor iedereen was het een gezellige dag met terrasjes en rustig genieten van een ijsje. In Giethoorn werd er ook gekajakt.

Op maandag lunchten we nog bij de Rand van Havelte om gezellig onze week af te sluiten en fietsten we terug naar station Meppel waar we weer de trein op gingen richting huis. Gelukkig ging dit veel vlotter dan de week ervoor.

Ik denk dat we allemaal met een rugzakje vol leuke herinneringen teruggekeerd zijn!

Hoe goed vond je dit reisverslag?: