Fietsvakantie in Noord-Brabant (Nederland)

Tandem midden in de Brabantse natuur.

Tandemvakantie Samana 24-31 juli 2017

Geschreven door Karmen – Vorig jaar rond deze tijd kreeg ik een berichtje van Samana Leuven om voor het eerst een tandemvakantie mee uit te werken als ervaringsdeskundige. Ik kon toen maar dromen dat het een jaar later zo een fantastisch succes zou wordn! De week vloog voorbij met prachtige mensen en boordevol fietsplezier!

We vertrokken op maandag vanuit alle uithoeken van Vlaanderen per trein of bus naar Turnhout om daar samen de bus naar Tilburg te nemen. Aan Tilburg station stonden onze 10 tandems klaar en konden we vertrekken. De camionette haalde onze bagage en de elfde reserve tandem op.

Ons vakantiehuis lag in het mooie plaatsje Moergestel, op zo’n 10 km fietsen van Tilburg. Het huis, De Bottelroos, lag heel rustig gelegen en we hadden voldoende ruimte. Een gezellige keuken met eetruimte, een gezellig salon met ook een bar en de meeste kamers hadden een eigen badkamer. Buiten hadden we nog een fijn terras, een groot schaakspel, een trampoline (dat groot en klein kon smaken) en een goed groot afdak voor onze tandems. Een vakantiehuis bleek een enorm goed idee. Zodra iedereen het huis goed kende, kon je zonder zorgen rondlopen en naar het ontbijt gaan wanneer je wou. Iedereen die je tegenkwam was van de groep en kon je iets vragen. Dit gaf een fijn en gezellig gevoel.

Ons gezelschap bestond uit 10 voorrijders, waarvan één fietsenmaker, 10 blinde of slechtziende stokers, 2 keukenprinsessen en de man en 2 kindjes van de vakantieverantwoordelijke.

Het concept van onze vakantie was dat iedereen mocht kiezen wat hij/zij wou doen en dan werd er een voorrijder gezocht die dit ook zag zitten. Elke avond werden de mogelijkheden overlopen en gekozen wie wat deed. We hadden enkel 3 activiteiten op voorhand gevraagd zodat we in groep konden reserveren, maar ook hier weer was niemand verplicht om mee te gaan. Ik vond de combinatie van vrij kiezen en de geplande activiteiten wel leuk.

Mijn vakantie zag er zo uit:

Maandag: aankomst in Tilburg, fiets op en verkennen van het huis en kennismaken met de groep.

Dinsdag: Hadden we gekozen met de hele groep naar Eindhoven te fietsen. Dit was zo’n tocht van 63 km heen en terug. In Eindhoven hebben we in een park gepicknickt en hebben we nog een wandelingetje in het centrum gemaakt en iets gedronken. Eén duo ging nog iets verder tot het prehistorisch museum van Eindhoven.

Woensdag: had ik in de namiddag afgesproken met de showdownclub van Tilburg. Showdown is een aangepaste vorm van tafeltennis voor blinde en slechtziende sporters. Ik vond dit fijn om dit ook aan onze voorrijders te kunnen tonen. Zo konden zij op een speelse manier zich eens verplaatsen in een blinde persoon en zo sporten. Dit was een van de vooraf aangeboden activiteiten. We werden supervriendelijk onthaald door een zestal mensen van de showdownvereniging. Ze hadden zelfs voor 2 scheidsrechters gezorgd. Na de uitleg konden de meer ervaren spelers een tornooitje spelen en de beginners verder oefenen. Dit was een hele fijne namiddag. Een duo wilde graag meer fietsen die dag en fietsten zo’n 70 km met stop in het kasteel van Heeswijk.

Donderdag: Deze voormiddag was er een groepsbezoek geregeld in de brouwerij van La Trappe. Wij hadden bij reservatie doorgegeven dat het om een groep met de helft blinde en slechtziende bezoekers ging, maar de reservatiedienst gaf dat niet door aan de gids. De gids kon zich gelukkig gemakkelijk aanpassen en gaf ons een hele interessante rondleiding en liet ons aan veel voelen. Op het einde kon iedereen die wou natuurlijk een trapist proeven. Een ander duo ging die morgen wat shoppen in Tilburg. In de namiddag ging ik samen met 7 anderen naar de Tilburgse kermis. Dit is de grootste kermis van de Benelux en bezet het hele stadscentrum van Tilburg. Ik wou daar toch eens de sfeer opsnuiven. Andere tandems gingen nog een fietstochtje maken. ’s Avonds hadden een goeie vriend en ik een ‘Quiz der Lage Landen’ voor de hele groep voorbereid, die gelukkig enorm gesmaakt werd.

Vrijdag: Boden we een dag Efteling aan. Dit was op zo’n 22 km van ons huisje. Gelukkig hadden de begeleiders al bekeken hoe ze met de camionette zoveel mogelijk tandems konden vervoeren, zodat we niet verplicht terug moesten fietsen. Het park was namelijk tot 23u open. Het was een superleuke dag. De begeleiders verlegden hun grenzen om met ons in de attracties te gaan en gaven in de rustigere attracties heel veel uitleg over wat er te zien was. Ook Hier weer koos iedereen hoelang ze bleven in het park en of ze al dan niet wilden terugfietsen.

Zaterdag: Dit was voor de meesten een dagje rustig aan. Ik ging in de namiddag een fietstochtje doen, anderen gingen zwemmen of shoppen in Tilburg.

Zondag: Kozen we om allemaal samen naar Den Bosch te gaan. Dit was heen en terug zo’n 50 km. We deden er een boottochtje en proefden er op een terrasje de Bossche Bol. Dit is een bol ter grote van een Berlijnse bol, met aan de buitenkant helemaal chocolade en vanbinnen slagroom. Een mega roomsoes eigenlijk. Het boottochtje is daar ook wel een aanrader. Dit is anders dan andere vaarten. Je vaart er 3 meter onder het straatniveau achter en onder de huizen door. Heel veel tunneltjes, bv onder het stadhuis en een kerk en de omwallingsmuren. ’s Avonds had de vakantieverantwoordelijke nog een fijne fakkeltocht in petto in Moergestel.

Maandag: opruimen, gaan eten in een restaurantje aan het begin van de straat en naar Tilburg station fietsen. Rond 15u werden de tandems opgehaald door de verhuurder en konden we weer richting huis vertrekken.

Het was een week om nooit te vergeten. Hele fijne sfeer, leuke babbels op en naast de fiets, een week de kans hebben om te fietsen zonder zorgen, leuke uitstappen en niet te vergeten: grote verwennerij door onze 2 kookdames! Ik vond het geweldig en denk al na over een volgende editie!

Hoe goed vond je dit reisverslag?: