Garda meer, Verona, Venetië en Milaan in 1 week. (Italië)

De arena in Verona.

Geschreven door Karmen – Eind juni maakte ik met VeBeS een geweldige reis naar la bella Italia. Ik droomde al enkele jaren van dit land en het heeft de verwachtingen zeker ingelost. We gingen met 50 reizigers naar het Garda meer, maar bezochten ook de steden Verona, Venetië en Milaan.

VeBeS biedt verschillende reistypes aan. Dit keer was het een vliegtuigreis met geplande uitstappen en facultatieve uitstappen. Iedereen kon dus nog zeker de helft van z’n reis zelf invullen en zo zwaar maken als ie wou. De eerste avond werden de facultatieve uitstappen overlopen en kon je inschrijven. Ik maakte er met mijn reismaatje er een goed gevulde week van.

Onze uitvalsbasis voor deze week was Parc Hotel Paradiso net buiten het stadje Peschiera del Garda. Een mooi rustig gelegen hotel met een regelmatige pendelbus naar het centrum van Peschiera.

Op zondagmorgen vlogen we naar Milaan en na een lange busrit kwamen we bij ons hotel. We installeerden ons rustig en verkenden het hotel en de golfomgeving. Het hotel was omgeven door een groot domein met golf, minigolf, zwembaden, vakantiehuisjes, enz… ’s Avonds kregen we het programma te horen.

Op maandag was er niet heel veel gepland. De hele week ging het zeer warm (tussen 33 en 37 graden) zijn en daarom ging de groep enkel ’s morgens naar de markt in Peschiera en in de namiddag was je vrij. Doordat wij de andere uitstappen allemaal boeiend vonden en we wisten dat we zeker nog in Peschiera gingen geraken, kozen we er met 4 voor om deze dag naar Gardaland te gaan. We gingen met de shuttle, die ’s morgens ook aan het station stopt, van het hotel en aan het station van Peschiera was een gratis shuttle naar het park. In minder dan een halfuurtje stonden we van deur tot deur.

Ik was Gardaland vooraf op internet tegengekomen bij de top 10 bezienswaardigheden van het Garda meer en zo kwam de interesse. Gardaland zou het grootste park van Italië zijn en biedt voor elk wat wils: durfcoasters, familie(water)attracties en een deel voor de jongere kinderen. Ik vond hun aanpak voor mensen met een beperking heel goed en professioneel. Nog nooit ergens anders gezien dat iedereen zo goed van hetzelfde op de hoogte is. Er was om te beginnen gewoon een aparte ingang met kassa en infopunt. Je mocht pas binnen als de vorige het kantoortje verlaten had. Je kon daar in alle discretie je tickets kopen en alle uitleg krijgen over de attracties. Erna ging je meteen verder het park in. Een persoon met beperking mag gratis binnen, de begeleider aan verminderd tarief. In tegenstelling tot andere parken waar je gratis binnen mag, maar niks mag doen, is hier bijna alles van attracties doenbaar. Er staat in het foldertje mooi per beperking wat kan en niet. Bvb voor een reisgenoot die ook slechthorend was en 2 CI’s heeft, zeiden ze direct dat er één attractie een magnetisch veld had. Ook in het park bij alle attracties weten ze goed wat kan en niet en zijn ze erg behulpzaam. Het enige nadeel is dat er vaak maar één persoon met beperking op het parcours van de attractie mag zitten en dat je zo niet samen kan gaan. Voor mij, als blinde persoon, was maar één attractie verboden door de moeilijke evacuatieprocedure. Het heeft wel iets een park zo vlak naast het Garda meer. Vanuit verschillende attracties kon je het meer goed zien. Voor de durvers: er staan enkele toprollercoasters!

Op dinsdag was een facultatieve halve daguitstap naar het schiereiland Sirmione. Heel gezellig stadje met mooi kasteel. Hou je European Disability Card goed dicht bij de hand als je in Italië bent, ze geven heel makkelijk gratis toegang voor jou en je begeleider bij bezienswaardigheden. Zo ook hier bij het kasteel van Sirmione. We wandelden nog verder naar een ruïne van een villa bij het water, maar dit was jammer genoeg gesloten op dinsdag.

In de namiddag waren we terug in het hotel. Na de siësta namen we de bus naar het centrum van Peschiera, omdat we dat de vorige dag niet gedaan hadden. Ook een heel gezellig stadje en je kon heerlijk wandelen naast het Garda meer, een welkome verfrissing.

Op woensdag bezochten we een hele dag Verona. Voor mij het hoogtepunt van de reis! Hele mooie stad, de toegangspoort tot het centrum is een mooie brug en dan loop je aansluitend door een open kasteel de stad in. We bezochten de arena, die je tot op het middenplein met hellende vlakken kan bereiken. Ik vond het nog veel adembenemender van halverwege de tribune. Uit de hoogte kan je het toch nog meer vatten. Daarna gingen we nog langs bij Julia. Haar huis kan je ook gratis met begeleider bezoeken met je European Disability Card. Het was veel groter binnen dan ik dacht, veel meer dan het bekende balkonnetje. Erna wandelden we nog langs het bekende en heel mooie Piazza delle Erbe en nog veel mooie straatjes en pleintjes. We zochten ook even Romeo zijn huis, maar die was niet thuis, dit zijn gewoon appartementen. Ik vind het een prachtige stad met vele mooie historische gebouwen. Het straalt iets uit, een echte aanrader!

Op donderdag hadden we het thermische hoogtepunt met 40 graden. Met een korte tussenstop in Garda zelf, reden we naar Torri del Benaco. We lunchten in dit kleine stadje en gingen dan de boot op voor een tweede facultatieve uitstap. We vaarden naar Isola del Garda. Op dit eiland in het Garda meer ligt een riante villa met hele mooie tuin. We mochten enkele ruimtes in de villa en de tuin bezoeken. Prachtige uitstap!

Op vrijdag deden we nog 2 kleine gezellige plaatsjes langs het Garda meer aan: Bardolino en Lazise. Eerst werden we even afgezet om het centrum van Bardolino te zien, erna gingen we naar een wijnhuis. Bij Zeni kregen we een rondleiding en uitleg hoe alles werkt om wijn te maken en het proeven van een rosé en rode wijn was er uiteraard ook bij. Voor de lunch en nog wat vrije tijd gingen we naar Lazise. Dit vond ik een heel mooi historisch stadje. Samen met Sirmione, het mooiste van rond het Garda meer zelf.

Op zaterdag stond een langere busrit op het programma naar Venetië. Dit was facultatief. Alles verliep heel vlot op de baan, we gingen de overzetboot op en daar was het dan: Venetië. Met 4u tijd was het een blitsbezoek, maar ik ben toch heel blij dat ik er geweest ben. We zagen de brug der zuchten, het Dogepaleis, het San Marcoplein, de Rialtobrug en bezochten de basiliek van San Marco. Verder nog wat door de smalle straatjes gewandeld en gekeken naar de voorbijkomende gondels.

Op onze laatste dag, zondag, reden we naar Milaan om in de vooravond terug te vliegen. Gelukkig was er nog tijd om een glimp van het centrum op te vangen. We bezochten zowel beneden als boven de dom, wandelden langs het Castello Sforzesco, de Scala en doorheen de gallerij met alle dure modemerken. Milaan geeft mij de indruk van een grootstad met minder charme.

Ik vond het een prachtige reis met vele mooie indrukken. Een kennismaking met Italië dat doet verlangen naar meer.

Isola del Garda vanop het water.

Venetië: Het San Marcoplein met basiliek en Dogepaleis vanop het water.

Hoe goed vond je dit reisverslag?: