All you need is Jani (Maleme & Chania, Kreta)

De gezellige Venetiaanse haven van Chania vol terrasjes.

Geschreven door Karmen – Vorige week ging ik samen met Mieke op prospectie voor Samana. Ik wilde graag op reis naar een Grieks eiland en toen Samana me vroeg om eventueel naar Eria Resort te gaan op Kreta en om terwijl te kijken of dit geschikt is voor een groeps- of individuele vakantie voor de CM, zag ik dat meteen zitten. De CM zocht een reisgenoot voor me, wat een enorm goeie match bleek te zijn. Mieke is heel zorgzaam, houdt net zoals ik van een actieve reis en ze kent heel veel van toegankelijkheid door haar job.

De reis moest echter vroeger plaatsvinden dan verwacht en zo konden we jammer genoeg niet in Eria Resort slapen, maar we zijn heel veel in het hotel geweest. We hadden een kamer in een hotel aan het begin van de straat en konden voor ontbijt, diner en activiteiten in Eria Resort terecht. Het was een fantastische week!

Met wat vertraging kwamen we op maandagavond aan op de luchthaven van Chania, waar Jani (I) ons al stond op te wachten en ons per taxi 30 km verder tot Maleme bracht. Daar werden we heel vriendelijk onthaalt in Eria Resort door Jani (II), die ondanks ons late uur, toch nog een warme maaltijd voor ons tevoorschijn toverde. Iedereen was al gaan slapen van de Finse groep die het hele hotel gereserveerd had. Zo hadden we dus een privé-diner buiten aan het zwembad.

Op dinsdag hebben we na een stevig ontbijt Maleme verkend. Er is niet veel te doen. Als je graag wandelt, kan je wel mooie wandelingen maken langs rustige wegen in het groen. Voor de rest is Maleme zelf een dorpje met een hoofdbaan en parallel een straat langs de kustlijn. Tussen deze 2 straten liggen er rustige baantjes langswaar je naar de kust kan wandelen. Langs de straat aan zee liggen er een paar restaurantjes met een terras aan zee en een paar winkeltjes. Aan de hoofdbaan ligt een supermarkt, nog een paar restaurantjes en verschillende bushaltes. Op het voetpad van de hoofdbaan ligt een gidslijn voor blinde voetgangers. De stoeprand is hier en daar verlaagd voor rolstoelers. Langs het voetpad aan zee is iedere rand hellend gemaakt aan ieder zijstraatje. Opgelet: het is niet plat in Maleme, dus een duwer heb je wel nodig om te wandelen

We aten die middag een heerlijke moussaka voor slechts €6,50 in Mikes.De ingang is via een hellend vlak, maar er is jammer genoeg geen aangepast toilet. Het is wel vlak bij het hotel.

Die namiddag hebben we lang met de manager van het hotel, Diamanto, gesproken. Dit is een supervriendelijke energieke madam, waar je alles aan mag vragen.

Eria Resort heeft 11 tweepersoonskamers en 2 suites, die je eventueel als familiekamer kan gebruiken. Alle kamers hebben een hooglaagbed en een gewoon bed. Overal is voldoende circulatieruimte en elke kamer heeft een aangepaste badkamer met toilet, inloopdouche met zitje en onderrrijdbare lavabo. Ook het privéterras aan de kamers is drempelloos te bereiken. Op de eerste verdieping heeft ook een zittende persoon zeezicht vanop het terras. Verder heeft het hotel een verwarmd buiten zwembad met hellend vlak om in het water te gaan, een aangepaste fitness en een bubbelbad met lift. Je kan ook verschillende mobiliteitshulpmiddelen huren en uitstappen maken met hun eigen aangepaste busjes. Met deze busjes komen ze ook rolstoeers aan de luchthaven ophalen.

De staf bestaande uit Diamanto, Elena, Angelos en Jani zijn stuk voor stuk schatten van mensen, die altijd klaar staan om te helpen.

Dinsdagavond was het pianoavond in het hotel. Panos kwam piano spelen en zingen voor ons en ja hoor ook die avond werd al de eerste sertaki gedanst! Dit was een hele gezellige avond met mooie muziek en veel ambiance.

Op woensdag besloten we een uitstap te volgen van het hotel. De Finse groep ging die dag de oudste olijfboom en een olijfoliefabriek bezoeken. Wij mochten mee. We zaten in een liftbusje met 8 gewone zitplaatsen en 5 rolstoelplaatsen. Onze chauffeur heette, jawel, Jani (III). Hij had zelf een stevige oprijplaat mee, die hij gebruikte om een of twee trapjes te overbruggen in het kleine museumpje bij de oudste olijfboom. Heel mooi om te zien dat het hotel enkel toegankelijke uitstappen aanbiedt en als er toch een drempeltje zou zijn, overbruggen ze het zelf met de plaat. In de olijfoliefabriek was het ook allemaal toegankelijk en was er een aangepast toilet. We kregen uitleg over de productie van olijfolie en proefden erna olijfolie en wijn. Die avond was er BBQ night in het hotel.

Op donderdag en vrijdag zijn we 2 dagen naar Chania geweest. En hebben we met z’n 2 op eigen tempo de stad ontdekt. Met de bus vanuit Maleme was een enkele rit €2,60 en we hadden telkens een bus waar ook een manuele rolstoel op kan. Wat we geweldig vonden was dat er aan de bushaltes geen uren hangen. Je zet je gewoon op het bankje en wacht tot er een bus komt. Normaal is er ieder halfuur wel een bus naar Chania. Als je niet de gewone bus kan nemen, kan het busje van het hotel je ook voeren, maar dan is het tegen de taxiprijs vann €30.

Chania is een prachtige stad met vele gezichten. Zo heb je een Turkse wijk, een Venetiaanse wijk, de lederen straatjes, … in de oude stad en eromheen de nieuwe drukkere stad. Op de rand van de oude met nieuwe stad is er de Agora, een overdekte markthal met allemaal verse producten. Qua kerken kan je in deze stad vlakbij elkaar een orthodoxe kerk, een moskee en een synagoge bezoeken. Eén kerk heeft zelfs zowel een kerktoren als een minaret. Over de hele oude stad heb je overal terrasjes en winkeltjes. Echt heel gezellig!

’s Middags aten we een overheerlijke mixed grill (voor 2 personen, maar €26) in Plateia op de boulevard aan het water. Dit restaurant had Diamanto ons aangeraden. Naast het heerlijke eten, kan je hier ook via een helling een toegankelijk toilet bereiken. De man van het terras was wederom een Jani (IV), die zelfs een paar woordjes Nederlands kon. Omdat het er zo goed was, gingen we de tweede dag terug voor een ijsje.

De eerste dag Chania hebben we ook de hele oude muur naar de vuurtoren afgewandeld. Dit is vaak maar 2 personen breed, maar door de goeie begeleiding van Mieke was ik toch op geen enkel moment op mijn ongemak dat één van ons in het water zou belanden. Ik raadt de muur enkel aan als je een beetje avontuurlijk bent en een groot vertrouwen hebt in je begeleider. Het is wel een belevenis en ben wel trots dat we dit samen gedaan hebben.

De tweede dag bezochten we het Maritiem Museum met een grote boot in. Van deze boot was er een maquette waar je aan mocht voelen. Zo had ik er een goed beeld van. Het is maar €2 om tot bij de boot te kunnen. Dit is wel met een grote drempel om binnen te gaan.

Chania is een enorme aanrader voor wie van een mooie stad en gezelligheid op een terrasje houdt!

‘s Avonds in het hotel was het op donderdag fish night en hadden ze speciaal voor ons een verse zeebaars gekocht en volledig zonder graten opgediend. Op vrijdag was het Greek Night en was het een heel typisch buffet van Kreta en kwamen er 2 muzikanten en 4 dansers optreden. De dansers zijn ook zorgvuldig door Diamanto uitgekozen op karakter. Alle dansers zaten er helemaal niet mee in om met een rolstoeler te dansen en als ze mij kwamen halen en we zeiden dat ik hun voorbeelddans niet kon zien, was dat op geen enkel moment een probleem en namen ze me bij de hand mee naar de dansvloer. Heel fijn gevoel!

Op zaterdag nam Diamanto ons 2 op sleeptouw met haar eigen wagen. We gingen een klosster vlak naast de zee bezoeken en kregen er veel interessante uitleg van haar. Er was niet speciaal iets te voelen, maar door haar verhaal was het heel interessant. Erna reed ze met ons doorheen de Orange Valley naar de witte bergen en bezocht ze samen met ons een prachtig, supergrote botanische tuin in de bergen. Dit was absoluut niet rolstoeltoeganklijk, maar voor mij was het te doen. Het is vaak stijl bergop en bergaf met soms trapjes, maar door de goeie begeleiding van Mieke is de hele wandeling goed gelukt. Wij deden de short tour van 1,5 uur en je kan de volledige toer in 2,5 uur wandelen. Het was een heerlijk schouwspel van kleuren en geuren. Een enorme aanrader!

Rond 16u waren we terug en genoten we nog wat van de zon en de rust van Maleme en gingen we ’s avonds eens buiten het hotel op een terras vlak aan zee eten. Daar proefden we heerlijke giros.

Op zondag moesten we jammer genoeg al vlak na het ontbijt richting luchthaven en huis.

Ik ben er vrij gerust in dat de volgende jaren verschillende mensen een onvergetelijke week zullen beleven in Eria Resort.

Muur en vuurtoren in Chania.

Mooi zicht over de zee op het terras in Maleme op onze laatste avond.

Hoe goed vond je dit reisverslag?:
Gemiddeld: 4.5 (2 stemmen)